domingo, 1 de noviembre de 2009

Estado español: La información sobre VIH i y Drogas en los Medios

Por Julia López, para Moncomunicació
01/11/2009

blogdejuliatremols.blogspot.com




La información sobre VIH i Dorgues als mitjans


La informació sobre drogues i VIH, des del punt de vista de les persones afectades o d'usuaris/es de diferents tipus de drogues i les seves conseqüències estan completament absents dels mitjans de comunicació, tant dels generalistes com els especialitzats.

Aquesta és una de les conclusions de la taula de debat que va tenir lloc el 15 d’octubre en la sala de Juntes del Col·legi de Periodistes de Catalunya. A la taula, hi van assistir un grup d’experts i expertes de FAUDAS (Federació Estatal de Persones Afectades per les Drogues i el VIH), de diverses associacions i ONGD, conjuntament amb professionals de la informació de diferents mitjans. La taula rodona duia per nom: “Com integrar la informació sobre Drogues i VIH en l’agenda dels mitjans?, i en ella es va parlar de les conseqüències tràgiques que fa anys va tenir el tractament de la informació sobre la pandèmia de la Sida o de la marginació a les persones consumidores de drogues, a qui se segueix estigmatitzant com a protagonistes de caos i desordre social. A la taula, es va tractar en profunditat del tema de gènere en relació a aquest tipus d’informacions i sobre la invisibilitat de les dones.


Per a Virginia Montañes, responsable de comunicació de FAUDAS i Expresidenta de la Coalició Europea per a Polítiques de Drogues Justes i Eficaces, cal tenir en compte que a més a més que d'aquests temes se'n parla poc en els mitjans, “les dones afectades o protagonistes del consum, ni tan sols existim, i exceptuant-ne els països menys desenvolupats, sembla ser que ja no correm cap perill d’infectar-nos o infectar els altres”. Per la seva banda, Montse Pineda, coordinadora de Creació Positiva, va reconèixer que en aquesta invisibilitat de les dones també de vegades hi col·laboren les mateixes associacions desviant l’atenció del problema a les seves conseqüències. “Hem de reflexionar com ens comuniquem amb els mitjans, hem de superar l’etapa d’aïllament. És cert que vam quedar espantats davant l’espectacularitat comprovada en el tractament d’aquests temes”, explicava Pineda. I va posar l’exemple dels mitjans audiovisuals: “Nosaltres estem cansades que ens demanin persones d’un perfil determinat per tractar-les com un objecte d’informació d’impacte. El súmmum va ser un programa que ens demanava que facilitéssim el contacte d’una dona violada i que patís la sida. Creiem que servim per alguna cosa més que per alimentar el “morbo” dels mitjans”.

Per la seva banda, Fabiola Llanos, responsable de Comunicació de la Fundació Sida i Societat, va defensar que cal superar els estereotips que situen a països menys desenvolupats com són la majoria d’Amèrica llatina només com a receptors dels nostres avenços sanitaris amb respecte al VIH, i no es té en compte que ells ens poden “transmetre” la seva experiència comunitària molt valuosa per a nosaltres. Aquest és el cas del projecte en que treballen a Guatemala i que ella ha difós en els mitjans.

Tatiana Pacheco, coordinadora editorial de “Medios y Sida”, va parlar de l’estudi que van realitzar des del 2006 al 2008 per a l’Observatori de Salut del Portal de la Comunicació de l’UAB, que demostrava la poca importància que es donava a la malaltia, als afectats i sobretot a les afectades, que semblaven no existir. Pel que fa als estereotips, tot el continent africà i asiàtic sembla només ple de “víctimes” que estenen la malaltia.

Per a Juana Maria Ibarra, periodista experta en salut, la informació està completament medicalitzada. Només vol crear expectatives de "solucions pretesament científiques i radicals als problemes per tranquil·litzar la gent i continuar igual". Tot i que està bé que es doni informació nova i de qualitat sobre els avenços en l’àmbit de les drogodependències i el VIH, cal que la informació s’humanitzi relacionant-la amb els protagonistes d’allò que es parla".

Per la seva banda, Elena Tarifa, periodista, secretària d'Igualtat l'SPC (Sindicat de Periodistes de Catalunya) va comentar que no podem oblidar que els mitjans són empreses, i que per a elles el que "ven" és el que està a prop del poder, i els seus interessos sempre es posaran al costat de les grans multinacionals farmacèutiques (la seva font de publicitat) i dels seus “supòsits” descobriments, més que fer cas a la propostes de les associacions de base.


Segons Anni Karounni, periodista i fotògrafa pertanyent a la Xarxa Internacional de Dones Periodistes i Comunicadores (XIDPIC-cat) fa molt de mal a la societat, sobretot, el no reconeixement de les relacions de risc i la no consideració de la sexualitat i el seu paper en les relacions, que segueix romanent oculta. "Sobretot pel que fa a les dones grans -afegeix- el tema és totalment invisible. No es pot parlar d’això ".

Precisament Tona Gusi, coordinadora de llistes de correu electrònic d’aquesta Xarxa Internacional, explicava que des de la seva fundació, a Mèxic el 2005, han intentat difondre la informació amb perspectiva de gènere i comunicar totes les experiències i accions de les associacions de dones per donar alternatives als problemes plantejats, i caldria reconèixer que tal com comentava Llanos en el tema dels tractaments i alternatives sobre la sida la majoria dels països llatinoamericans estan molt avançats i poden mostrar resultats concrets ".

Julia Lopez

[+info. www.faudas.org]

Consutlar Videos
Número 1 a Yooutube
Número 2 a VIMEO
número 3 a Youtube

.-

No hay comentarios: